Wortelsoep met croûtons

Standaard

‘The master of soup’ ging (eindelijk) nog eens aan de slag in de keuken. Tot mijn grote schaamte moet ik zeggen dat ik al veel te lang niet gekookt heb (lang leve mensen die bereid zijn om een persoon extra aan tafel uit te nodigen en ook lang leve snelmaaltijden en thuisafgehaald.be; maar daar gaat deze blog dus eigenlijk absoluut NIET over) Deze blog gaat natuurlijk wel over hoe je tovert in de keuken.

Wat had ik nog liggen? (aangezien ik al lang niet meer de inhoud van de frigo deftig gecheckt had, was dat bijzonder meelijwekkend…)
– een paar overdaagse wortelen
– een paar sneden oud brood
– nog enkele bruikbare uien

Wat deed ik ermee?
– Ik sneed de worteltjes (en haalde de niet meer appetijtelijke stukjes/exemplaren eruit)
– Ik sneed de ajuinen
– Ik smeet alles in een pot met wat olie
– Effe laten stoven, kruidenzout, peterselie, komijn, peper en cayennepeper erbij
– Ruim water toevoegen en effe goed laten doorkoken, tot alles goed gaar is.
– Mixer erin, proeven, hoeveelheid kruiden eventueel nog verhogen en nog effe laten staan
– Brood snijden, een hoop boter in de pan, broodstukjes erbij, lekker bruin later bakken.
-Soep uitschenken, croûtons erbij and…

MAGIC!

(en dat was nog maar het voorgerecht van onze 3-gangen maaltijd… Maar wel het enige dat een plaatsje op deze blog verdiend 😉 Mijn huisgenoot aan wie ik de andere 2 gangen te danken heb (hij is beter uitgerust) kookt iets minder veggie/vegan en suikervrij…)

Eén reactie Volgende »

  1. Aha, wortelsoep, één van mijn favorieten 🙂 Wat ik meestal doe is de uien eerst wat laten stoven bestrooid met curry poeder, dan de wortels toevoegen met bouillon. Ik voeg altijd een héél klein stukje chili peper toe (een kwartje tot een halfje van een peper) om het een pikante toets te geven 🙂

Plaats een reactie